מהם יהלומים סינתטיים

בתחילת שנות הארבעים של המאה העשרים הבינו החוקרים שניתן לייצר יהלומים באופן מלאכותי ע”י חימום גרפיט בלחץ המחקה את התנאים הקיימים במעבה כדור הארץ. בשנת 1954 בשלו התנאים הפיזיים לכך (יוצר כבשן מתאים) ומאז ועד היום מייצרים יהלומים מלאכותיים, המשמשים בעיקר כאבקת ליטוש יהלומים, במקביל לאבקות הליטוש המופקות מיהלומים טבעיים כתושים. עם השנים השתכללה תעשיית ייצור היהלומים הסינתטיים ולצד תעשיית היהלומים הטבעיים התפתחה תעשיית יהלומים סינתטיים.

האם ערך היהלומים הסינתטיים זהה ליהלומים אמיתיים?

למרות שהמצאת היהלומים הסינתטיים פתחה את תעשיית היהלומים בפני “עידן יהלומים חדש”, שבו יהלומים סינתטיים הפכו זהים מבחינה כימית, פיזית ומדעית, ליהלומים הטבעיים, עדיין נחשבים יהלומים אלה כבעלי ערך הנמוך משמעותית מערכם של יהלומים טבעיים.

מדוע יהלומים סינתטיים נחשבים בעלי ערך נמוך יותר?

הסיבה לחוסר השוויון בערכם של יהלומים סינתטיים לערכם של יהלומים אמיתיים נעוץ בעובדה, שאבנים טבעיות ואבני מעבדה הן דברים שונים לגמרי, והן בעלות מטרות שונות ונמכרות לפלחי שוק שונים. היהלומים הטבעיים מהווים את פיסת הטבע הנדירה והטהורה ביותר, ולכך אין תחליף. יהלומים אמיתיים אינם זהים לעולם, וערכם נקבע בשל הייחודיות והנדירות שלהם, שהרי לא ניתן למצוא שתי אבנים זהות בטבע. בנוסף, גילם של היהלומים האמיתיים נע בין מיליארד ל-3 מיליארד שנים.

אז נכון שאת יהלומי המעבדה אפשר לשכפל באמצעות הטכנולוגיה, ואפילו לעשות זאת במהירות ובקנה מידה נרחב אך ערכם של היהלומים האמיתיים והטבעיים נשמר לאורך זמן. ולכן אבני המעבדה אינן נחשבות לדבר האמיתי וליהלומים האמיתיים אין תחליף והם תמיד יספקו תכשיטים ייחודיים ונדירים בעלי פוטנציאל לערך גבוה לכל החיים.

איך תזהו שמנסים למכור לכם יהלומים סינתטיים?

קשה לזהות יהלומים סינתטיים בעין רגילה והדבר מצריך שימוש בציוד מתוחכם. מסיבה זו חשוב להקפיד ולרכוש יהלומים אך ורק בתוך הבורסה ליהלומים שם קיים הציוד המתאים והפיקוח המלא.
הטכנולוגיה היעילה ביותר לזיהוי סוג היהלום היא FTIR – ספקטרוסקופיה, שמודדת את הפגמים, הצבע והחזרי האור ביהלום, ונמצאת בשימוש מכשיר ה Diamond Checkהקיים בבורסה ליהלומים.

חשוב לרכוש רק בבורסה ליהלומים

אם אתם מעוניינים להימנע מרכישת יהלומים סינתטיים עליכם להקפיד לרכוש רק בבורסה ליהלומים, כלומר רק באחד מתוך ארבע בנייני הבורסה: שמשון, מכבי, יהלום או נועם. רק בארבעת בניינים אלה מותנה המסחר בבדיקה ביטחונית ובתיאום מראש.

יהלומים אמיתיים נמכרים עם תעודה גמולוגית

התעודה מהווה את זהות היהלום ואת הבסיס לקביעת ערכו המסחרי. רק יהלומים שעברו בדיקות בכפוף לקריטריונים בינלאומיים, מקבלים דוח מפורט אודות הניקיון, הצבע, הסימטריה, הברק ועוד תכונות נוספות. התעודה הגמולוגית מהווה מעין ערבות, ולא רק שהיא מאשרת את מקוריות היהלום, אלא מספקת בנוסף את מפרטו, מה שעוזר בהערכת שוויו הנוכחי והעתידי.

תעודות גמולוגיות ידועות בעולם

GIA – Gemological Institute of America Inc, יהלומים עם דירוג זה הם היקרים ביותר.
IGI ו-HRD – תעודות הנחשבות כמחמירות אך בדרגה פחותה.
EGL – מעבדה הקיימת כמעט בכל מרכזי סחר היהלומים בעולם, ידועה ברמת הדיוק הגבוהה שלה בכל הקשור לקביעת צבע היהלום ולניקיונו, בבורסת היהלומים עלותה משתלמת מאוד ומאפשרת יהלומים איכותיים במחירים שפויים.

הכל על יהלומים

קטגוריות