יהלומים צבעוניים נחשבים נדירים ויקרים מאוד, וערכם עולה עם השנים. באנגלית הם מכונים Fancy color (פנסי קולור, מהודרי צבע) והם נוצרים באופן טבעי. הצבע שלהם הוא הגורם המשפיע ביותר על הערך, שלא כמו ביהלומים שקופים שם ישנם עוד פרמטרים.

יהלומים צבעוניים
יהלומים צבעוניים

 

בדרך כלל יהלום צבעוני, לא יהיה היהלום הראשון בחייה של אישה, אלא לרוב, מי שכבר יש ברשותה יהלום שקוף אחד לפחות, כדאי לה לחדש את המלתחה גם עם יהלומים צבעוניים. קיימים בטבע יהלומים בגווני צהוב למיניו (שכיחים יחסית), גווני כחול, ורוד ואפילו יהלומים בצבע אדום (הגוון היקר והנדיר ביותר). ניתן למצוא יהלומים גם בשילובי צבעים על פי גוון המשפחתי למשל צהוב וכתום, כחול ואפור, ורוד וסגול, ירוק וצהוב וכו’.

 

לרוב משבצים יהלומים לבנים המקיפים את היהלום הצבעוני כדי ליצור ניגודיות צבעים המקנה לו גוון חזק יותר. היהלומים הצבעוניים נכרים במכרות של יהלומים רגילים, ותהליך התגבשותם הוא בדיוק כשל היהלומים הלבנים (השקופים), אך בשל נדירותם הם מהווים רק חלק קטן מאוד מסך היהלומים בעולם. הגוונים המיוחדים של היהלומים הצבעוניים ניתנים להם כתוצאה מחומרים שחדרו ושהתחברו לאטומי הפחמן בהיווצרם. לדוגמא הגוון הצהוב הוא כתוצאה מחדירת חנקן, הגוון הכחול הוא מחדירת בורון, הצבע הוורוד נקבע כתוצאה ממידת הלחץ שמופעל על מבנה היהלום בזמן התגבשותו, וקרינה רדיואקטיבית טבעית מתחת לאדמה במשך מיליוני שנים, תהיה אחראית על היהלומים הירוקים למיניהם.

 

עוצמת הצבע הנראה לעין ביהלומים הצבעוניים, יקבע על פי עיבוד זווית פאות היהלום בזמן הליטוש. זו מלאכה הדורשת דיוק מוקפד וניסיון רב, ורק מקצוענים יודעים איך למקסם את פיזור הצבע ועוצמתו. בצורת ליטוש עגולה של יהלומים צבעוניים לא יבוא לידי ביטוי הצבע במלוא תפארתו. מסיבה זו נהוג ללטש את רוב היהלומים הצבעוניים בצורות המכונות “פנטזי” (Fantasy), למשל בצורת טיפה, לב, אמרלד, מרקיזה וכד’. כשמלטשים בצורות אלה שמים דגש על מקסום הצבע ועוצמתו של היהלומים יותר מאשר ניקיונם, רמת גימורם וכד’ אשר כה חשובים ביהלומים לבנים (שקופים).

 

מיומנות ליטוש יהלומים צבעוניים היא ייחודית ואין הרבה אנשים בעולם המתמחים בה ויודעים כיצד לפזר את הצבע בצורה שווה בכל חלקי היהלום אשר תקרים את גוון הצבע העז ביותר כאשר מסתכלים על היהלום מלמעלה. זווית פאות החיתוך ועומקן הן גורם מכריע בתוצאה הסופית. בארץ יש מפעל המתמחה בליטוש יהלומי פנסי קולור והוא ממוקם בבורסה ליהלומים.

ותנחשו מי כבר קיבלה יהלום צבעוני אחד (לפחות) בחייה?

היידי קלום קיבלה טבעת אירוסין משובצת יהלום בצבע צהוב עז (פנסי ויויד) במשקל 10 קראט המוערך במעל ל- 150,000$
בלייק לייבלי עם אחת הטבעות היקרות המשובצת יהלום ורוד ענק במשקל 12 קראט המוערך בסכום אסטרונומי של 3 מיליון דולר
ג’ניפר לופז קיבלה מבן אפלק ארוסה טבעת אירוסין משובצת יהלום ורוד במשקל 6.11 קראט ששוייה מוערך ב1.2 מיליון דולר
אליזבט טיילור – בעלת יהלום כתום השוקל מעל 100 קראט אשר נחשב למפורסם ביותר שלה וידוע בשמו ה”קוה אי נור”.

הכל על יהלומים

קטגוריות